Ako vykradnúť Bioware [návod pre storytellerov]

Tento článok NIE JE vhodný pre tých, ktorí ešte ne(do)hrali Dragon Age: Inquisition, pretože obsahuje možné spoilery and I don’t give a damn. Boli ste varovaní!

cassandra_pentaghast

 

Dovoľte mi začať tým, že milujem Dragon Age: Inquisition viac než je zdravé. Viac než je normálne a rozhodne viac, než je milé komukoľvek v mojom okolí. Pozdravujem kolegov v práci a môjho drahého trpezlivého manžela. Pravda je taká, že celý tento text je vlastne len úhybný manéver pred priznaním si, že som UŽ NIEKOĽKO TÝŽDŇOV absolútne posadnutá Dragon Age univerzom a… niektorými jeho… postavami. Vďaka tejto mánii som si o Thedase prečítala množstvo zbytočných informácií, ktoré mi pomáhajú fantazírovať o ďalšom fiktívnom svete. Skvelé, však? :D

Na moje (aj vaše) šťastie som však ešte stále v prvom rade naratívna dizajnérka a až v druhom rade fangirl so zlomeným srdcom ;D Štúdio Bioware sledujem už XY rokov a dovolím si tvrdiť, že je to štúdio, ktoré dosť dobre vie, čo robí. Ak ste závisláčili na ich Mass Effecte či Dragon Age, je to preto, lebo Bioware mal roky na to, aby sa naučil triafať do čierneho. How long? Long enough. Ja som odchovanec zlatej éry ich RPGčok (svätá trojica Baldur, Icewind & Planescape, tiež známa ako BIP) a ak hráte ich hry tak dlho ako ja, možno ste si všimli určité patterny, ktoré v storytellingu používajú. Ready? Let’s do this.

PC & NPC story/romance patterny

Nájdete ich všade. Používali ich už v Baldur’s Gate a používajú ich dodnes. Jednoduché vzorce, ktoré vám pomáhajú pochopiť povahu postavy a jej minulé aj budúce “struggles”. Ja tento pattern veľmi rada volám

Past Trauma/Future Challenge“,

hoci oficiálne sa takto pravdepodobne nenazýva (keďže Bioware takýto pattern nikdy nepriznal, je možné, že sa nenazýva nijako :)). Prečo práve takýto názov? Pretože dokonale sumarizuje to, ako pattern funguje. Každá hra má len určitý obmedzený priestor na to, aby predstavila život akejkoľvek postavy. Predstavte si trebárs Aerie z Baldur’s Gate alebo Alistaira z Dragon Age. Ak s týmito postavami aktívne fungujete v partii, máte možnosť dozvedieť sa o nich viac prostredníctvom toho, čo o sebe odhalia. Zväčša pattern začína pôsobiť hneď po úvodnom zoznámení sa s postavou. Povie ako sa volá, odkiaľ je a aká je jej “príslušnosť” (postava sama seba niekam zaradí, Alistair je Grey Warden, Aerie je jedna z mála okrídlených elfov rasy Avariel, Cullen je bývalý templár, Viconia je dark elfka, ktorá sa vykašľala na svojich ľudí a život v Underdarku atď, I could go on). Toto úvodné zaradenie sa niekam vám ako hráčovi i postave pomôže nadviazať na rozhovor s tým, že sa začnete zaujímať o MINULOSŤ postavy. Akú minulosť? Nuž, môže súvisieť s rodinou (ak má postava za sebou nejakú rodinnú tragédiu alebo naopak, pochádza z bohatej rodiny a nevie čo od dobroty), ale častejšie súvisí práve s príslušnosťou do niektorého sveta/rádu/organizácie/k tomu, čo postava posledné roky robila. Práve tu – pri spomínaní na minulosť postavy- sa začína nenápadne odhaľovať naša totally not expected Past Trauma :) U Aerie to je nedôvera k ľuďom, pretože jej odrezali krídla a predali ju do cirkusu (má z toho doteraz nočné mory), u Alistaira je to hneď niekoľko tráum naraz :D Počínajúc jeho statusom bastarda (a.k.a dieťaťa bez známeho otca), pokračujúc stratou Duncana, lídra Grey Wardenov, ktorý mu bol ako otec, až k jeho detstvu strávenému v Chantry, kde bol trénovaný za Templára (ktorým rozhodne nechcel byť a doteraz má z tej predstavy osýpky). Skôr ako prejdeme ďalej chcem nenápadne podotknúť, že čím viac tráum, tým lepšie navrhnutá postava, resp. tým viac “záchytných bodov”, ktoré z postavy robia trochu viac človeka a trochu menej dvojdimenzionálny výmysel random spisovateľa. Ale k tomu neskôr.

So! Už vieme, čo našu postavu trápi, čo všetko zléééé sa jej v minulosti stalo a s čím sa sama nevie vyrovnať. Je to výborný matroš na romance, pretože ak ste do postavy viac citovo zainteresovaní, zrejme jej budete chcieť aj viac pomôcť a neberiete ju len ako “najlepšieho tanka v hre”. That leads us tooo… Future Challenge! Postavy s vnútornými démonmi (riiight back at ya, Dragon Age! Cha-chááá, to bolo aké dobré!) niekde po ceste prídu k momentu, kedy ich títo démoni dostihnú a postava musí BUĎ: prekročiť prah vyliečenia/znovuzrodenia sa ALEBO (ak ste fakt hnusný milenec alebo človek čo rád hrá zlé postavy), postave odporučíte prah neprekročiť a výzvu, ktorá by postavu posunula v jej živote konečne ďalej, neprijmete. To má zväčša neblahé následky, napríklad negatívne dopady na váš vzťah, ako aj na mentálnu stabilitu postavy samotnej. Veď len vyskúšajte Cullenovi odporučiť, aby naďalej závisláčil na Lyriu! Veď len skúste z Anomena neurobiť rytiera! Spravia vám zo života peklo a to, čo mohla byť romanca, bude jedno dlhé utrpenie plné bitchovania o tom, ako ste im posrali život. Yep. Aby sme si tento pattern demonštrovali aj na Aerie a Alistairovi, tak Aeriina výzva je zabudnúť na krivdy. Podržíte ju v jej žiali za krídlami, ale zároveň obrátite jej pozornosť k lepším zajtrajškom a nelpení na minulosti. Ak to neurobíte a iba ju zahriaknete, aby držala zobák a robila svoju prácu, tak bude prinajmenšom zaskočená, ofučaná, nešťastná a vaša romanca sa skončí. Furthermore, nedostanete z nej jej plný potenciál, lebo iba ak ju vediete tým správnym smerom, tak z nej je riadna legendary sorceress. Alistair tam toho má viac, ale !!!SERIOUS SPOILERS AHEAD!!!! ak nepomstíte Duncana a všetkých padlých Grey Wardens, skončí ako ožran a totálna nula na podlahe krčmy. Môžete mu tiež pomôcť vyrovnať sa s tým, že je dedič kráľovstva a môže sa stať kráľom. To by som odporúčala. Nechajte sa prekvapiť prečo.

alistair

Takže to je ono. To je celý pattern Past Trauma / Future Challenge. Prečo ho Bioware používa? Lebo funguje! Zamyslime sa nad tým normálne – poznáte vo svojom živote nejakú reálnu osobu, ktorá by nemala nejakú traumu z minulosti? Nemusí to byť nič apokalyptické, ale každý z nás si v sebe nosí niečo s čím nie je celkom vyrovnaný alebo niečo, čo ho škrie a trápi. Ľudia takto proste fungujú. A či sa nám to páči alebo nie, tieto naše malé trumy nás z času na čas dobehnú, vyžiadajú si pozornosť a my sa s nimi musíme popasovať najlepšie ako vieme. Makes sense, right? Jasnéže. Takže toto je systém, ktorý používa Bioware a teraz, keď už ho poznáte, môžete ho ripnúť a vykradnúť. You’re welcome.

Wait but isn’t there moar?

Sure. Toto už nie sú žiadne patterny, len veci, ktoré som si všimla a vďaka ktorým upodozrievam Bioware z toho, že všetko vykrádajú tak ako ja. Napríklad MENÁ POSTÁV. V Dragon Age 2 a 3 stretávame postavu menom Cassandra Pentaghast. Dotyčná dáma je, okrem iného, z rodu drakobijcov (dragon slayers). Hm. Niečo vám to pripomína? A čo takto Artuš Pendragon, ktorý hrdo nosí na erbe draka? Pentaghast verzus Pendragon, niiiiiiiiice Bioware, very nice…

Ďalšie meno, ktoré sa podozrivo viaže k artušovskej legende, je slávna čarodejnica Morrigan. Bioware sa s ňou naozaj pohral, je to výborne napísaná aj nadabovaná postava s trochu kontroverznou minulosťou aj povahou. Nikto do nej celkom nevidí, je tajomná, nezávislá, nebezpečná… skoro ako Morgana, nevlastná Artušova sestra, však? ;)  I thought so.

A keď už si Bioware naozaj nevie pomôcť, tak na to ide foneticky. Elf Solas. Vyslovuje sa “Soulas”, čo je dooooooooooosť podobné ako výslovnosť slova “solace”, čo v preklade znamená útecha. Potrebujeme postavu, ktorá má v príbehu nejakú funkciu? Pomenujeme ho podľa tej funkcie, hurr durr!

Aby ste to však nevnímali zle, ja Bioware milujem, uznávam a odpúšťam im. Actually, ani nie je čo odpúšťať. Je super, že si vedia nájsť skratky a naviazať na už existujúce diela, ktoré nám žijú niekde v podvedomí a používať slová, ktoré nám evokujú známe pocity. Toto nemal byť hejt. Mal to byť pohľad do zákulisia kreatívnych myslí, ktoré nie sú až také odlišné od tých vašich :) Ak sa vám zdá, že by som mala o Dragon Age Inquisition alebo storytellingu písať viac, dajte mi vedieť. Ešte stále som zaseknutá v bolestivej špirále, ktorá ma ťahú dolu, dolu, dolu do heartbreaku a sveta, ktorý vlastne neexistuje :(

solas

PS: ak mi stále neveríte, že na tom strašne psychopatím, tak práve som si objednala tieto prívesky s Cullenom a Solasom ;_; Som hopeless. Somebody help me! Lebo inak sa do týždňa opustím a kúpim si aj tričká a plagáty.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+